رزین
نوشته شده توسط : زپو

 رزین


  مقاله جامعی در مورد رزين

   تا اوايل قرن نوزدهم ميلادي توجه زيادي به مواد پليمري نشده بود. بوميان آمريکاي مرکزي از برخي درختان شيرابه هايي استخراج مي کردند که شيرابه بعدها نام لاتکس به خود گرفت. در سال ۱۸۲۹، دانشمندان متوجه شدند که در اثر مخلوط کردن لاتکس طبيعي با سولفور و حرارت دادن آن ماده اي قابل ذوب ايجاد مي شود که مي توان از آن محصولات مختلفي نظير چرخ ارابه يا توپ تهيه کرد. در سال ۱۹۰۹ ميلادي فنل فرمالدئيد موسوم به باکليت ساخته شد که در تهيه قطعات الکتريکي، کليدها، پريزها و وسايل مصرف زيادي دارد.      

     در اثناي جنگ جهاني دوم موادي مثل نايلون پلي اتيلن و اکريليک موسوم به پرسپکس به دنيا عرضه شد. نئوپرن را شرکت دوپان در سال
۱۹۳۲ ابداع و به شکل تجارتي ابتدا با نام دوپرن و بعدها نئوپرن عرضه کرد

 

شاخه هاي پليمر     
اولين قدم در زمينه صنعت پلاستيک توسط فردي به نام واسپاهيات انجام گرفت وي در تلاش بود ماده اي را به جاي عاج فيل تهيه کند. وي توانست فرآيند توليد نيترات سلولز را زا سلولز ارائه کند. در دهه
۱۹۷۰ پليمرهاي هادي به بازار عرضه شدند که کاربرد بسياري در صنعت رايانه دارند زيرا مدارها و IC هاي رايانه ها از اين مواد تهيه مي شوند. و در سال هاي اخير مواد هوشمند پليمري جايگاه تازه اي براي خود سنسورها پيدا کردند. پليمرها را مي توان از ۷ ديدگاه مختلف طبقه بندي نمود. صنايع، منبع، عبور نور، واکنش حرارتي، واکنش هاي پليمريزاسيون، ساختمان مولکولي و ساختمان کريستالي.  

از نظر صنايع مادر پليمرها به چهار گروه صنايع لاستيک، پلاستيک، الياف، پوششي و چسب تقسيم بندي مي شوند. اين ها صنايع مادر در پليمرها مي باشند اما صنايع وابسته به پليمر هم فراوان هستند. در صنعت پزشکي در اعضاي مصنوعي، دندان مصنوعي، پرکننده ها، اورتوپدي از پليمرها به وفور استفاده مي شود.

پليمرها از لحاظ منبع به سه گروه اصلي تقسيم بندي مي شوند که عبارتند از پليمرهاي طبيعي، طبيعي اصلاح شده و مصنوعي.        

۱) رزين يا پليمرهاي طبيعي  
منابع طبيعي رزين ها، حيوانات، گياهان و مواد معدني مي باشد. اين پليمرها به سادگي شکل پذير بوده ليکن دوام کمي دارند. رزين هاي رايج عبارتند از روزين، آسفالت، تار، کمربا، سندروس، ليگنپين، لاک شيشه اي. رزين هاي طبيعي اصلاح شده شامل سلولز و پروتئين مي باشد. سلولز قسمت اصلي گياهان بوده و به عنوان ماده اوليه قابل دسترسي براي توليد پلاستيک ها مي باشد. کازئين ساخته شده از شير سرشير گرفته مي شود و تنها پلاستيک مشتق شده از پروتئين است که در عرصه تجارت نسبتا موفق است


۲) پليمر مصنوعي     
پليمرهاي مصنوعي را مي توان از طريق واکنش هاي پليمريزاسيون به دست آورد. از مواد پليمري مي توان در تهيه پلاستيک ها، چسب ها، رنگ ها، ظروف عايق و مواد پزشکي بهره جست. پلاستيک ها به توليد طرح هاي جديد در اتومبيل ها، کاميون ها، اتوبوس ها، وسايل نقليه سريع، هاورکرافت، قايق ها، ترن ها، آلات موسيقي، وسايل خانه، يراق آلات ساختماني و ساير کاربردها کمک نموده اند.

۳) رزين هاي طبيعي اصلاح شده

شامل سلولز و پروتئين مي باشد. سلولز قسمت اصلي گياهان بوده و به عنوان ماده اوليه قابل دسترسي براي توليد پلاستيک ها مي باشد. کازئين ساخته شده از شير سرشير گرفته مي شود و تنها پلاستيک مشتق شده از پروتئين است که در عرصه تجارت نسبتا موفق است.

...........


خرید و دانلود  رزین






:: برچسب‌ها: رزین , پلیمر , پلیمر طبیعی ,
:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: