پاورپوینت-آشنايي با فرایند ارزیابی عملکرد کارکنان - در 82 اسلاید-powerpoin-ppt
نوشته شده توسط : زپو

 پاورپوینت-آشنايي  با فرایند ارزیابی عملکرد کارکنان - در 82 اسلاید-powerpoin-ppt


     ارزيابی عملكرد به عنوان يك ارزيابي دوره اي، رسمي و اغلب مكتوب از عملكرد شغلي كاركنان است، كه به منظور دستيابي به اهداف مختلف مورد استفاده قرار مي‌گيرد. شناخت كاركنان ساعی و اعطاي پاداش به آنها، ايجاد انگيزه براي بهبود عملكرد آنان و ساير كاركنان، از جمله علل اصلي ارزيابي عملكرد مي باشد. در گذشته مديران، ارزيابي عملكرد را فقط به منظور كنترل فعالیتهای كاركنان انجام مي‌دادند، در حالي كه امروزه جنبه راهنمايي و ارشادي اين عمل، اهميت بيشتري يافته است. هدف اصلي از ارزيابي عملكرد اين است كه اطلاعات ضروري در باره نيروهاي شاغل در سازمان جمع آوري و در دسترس مديران قرار گيرد تا آنها بتوانند تصميمات بجا و لازم را در جهت بالابردن ارتقاء کمی و کیفی كاركنان اتخاذ نمايند.

     رصد تحقق اهداف سازمانی از طریق سنجش عملکرد و همچنین کارآیی و اثربخشی هر سازمانی از اصول اصلی پویایی سازمان است لذا بر اساس دستورالعمل اجرایی ارزیابی عملکرد کارمندان به شمارة 11942/200 مورخ 22/5/1390 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور  و ماده 69 آئین نامه اداری و استخدامی کارکنان غیرهیأت علمی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مصوب سال 1391به منظور سنجش میزان تحقق اهداف سازمانی و افزایش بهره وری، عملکرد کارمندان در دوره های مشخص سالانه به صورت منظم و براساس شاخص های عمومی و اختصاصی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت كه نتیجة آن در ارتقاء اثر بخشي، بهره وري، افزايش كيفيت خدمات، پاسخگويي در مقابل عملكرد، رضايت ذينفعان  و برخورداري از مزایا و سایر موارد لحاظ خواهد شد.

    در راستاي اجرای بهینه فرآیند ارزیابی عملکرد کارکنان، دستورالعمل مزبور به منظور تعیین معیارها و شاخصهاي امتیازدهی تهیه گرديده، تا حتی‌الامکان از اعمال سلیقه های شخصی جلوگیری به عمل آيد و در اين فرآيند شاهد امتیازاتی صحیح تر و منطبق بر واقعیات باشيم، تا با تكيه بر امتيازات مكتسبه، به اهداف سازمانی حاصل از ارزیابی دست یابیم. شيوه نامة تدوين شده، متشكل از بخش هاي تعاريف، سازمان اجرایی، گروه هدف، فرم های ارزیابی و حیطه شمول آنها، فرايند اجرا و مراحل تكميل فرم هاي ارزيابي عملكرد، نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد فرد و .......... مي باشد.

 

 

 

 

تعاریف:

عملکرد: چگونگي انجام وظايف و فعاليتها و نتايج حاصل

ارزيابي: فرايند سنجش، ارزش گذاري و قضاوت

دوره ارزيابی: دوره ارزیابی از اول فروردین ماه هر سال تا پایان اسفند همان سال می باشد.

ارزيابي شونده: شامل کلیه کارکنان رسمی، پیمانی، قراردادی( قانون کار،کار معین ...) ، مامورین، طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان  می باشد.

ارزیابی کننده: یا سرپرست بلافصل کارمند مسئولی است که از لحاظ سازمانی حداقل رئیس اداره ، قسمت ، گروه، بخش و عناوین مشابه بوده و مسئولیت ارجاع کار به کارمند و سرپرستی وی را بر عهده دارد.

مدیر واحد (تاییدکننده): بالاترین مقام اجرایی هر واحد سازمانی كه مسئول تاييد نهايي فرم ارزيابي عملكرد كارمندان، پس از بازبيني توسط سرپرست بلافصل آنان مي باشد.

شاخص: مشخصه‌اي كه در  اندازه‌گيري ورودي‌ها، فرايندها، ستانده ها و پيامدها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

موسسه دولتی : واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون ایجاد شده یا می شود و با داشتن استقلال حقوقی،بخشی از وظایف و اموری را که بر عهده یکی از قوای سه گانه و سایر مراجع قانونی می باشد ،انجام می دهد.

منظور از موسسه در این دستورالعمل کلیه دانشگاههاي علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني کشور و موسسات تابع آیین نامه اداری و استخدامی کارکنان غیرهیأت علمی شامل صندوق رفاه دانشجویان و مرکز آموزش و پژوهش طب انتقال خون اطلاق مي گردد.

کميسيون تحول اداری: کمیسیون تحول اداری موسسه  بعنوان عنصر اصلی در حوزه تحول اداری موسسه و بعنوان نهاد مسئوليت سیاست گذاری و برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت، پایش و ارزیابی عملکرد در نظام اداری را بر عهده دارد و موظف است با توسعه رویکردها ، روش ها و برنامه های مناسب ساختاری و مدیریتی همگام با سایر عناصر علمی و اجرایی موسسه را در انجام مأموریت ها و دست یابی به اهداف کلان بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سلامت یاری رساند.

 

 

 

سازمان اجرایی:

وظايف واحدهاي درگير در فرايند مديريت عملکرد عبارتند از:

بالاترين مقام اجرايي موسسه:   مسئول استقرار نظام مديريت عملکرد در دو بعد ارزيابي عملکرد و برنامه ريزي است.

هيات امناء موسسه:   تصويب برنامه راهبردي موسسه را بر عهده دارد. در موسساتي که هيات امنا ندارند اين فعاليت توسط بالاترين مقام اجرايي موسسه انجام مي گيرد.

هيات رئيسه موسسه:    تصويب برنامه عملياتي کليه حوزه ها و واحدهاي تابعه را بر عهده دارد. در موسساتي که هيات رئيسه ندارند اين فعاليت توسط بالاترين مقام اجرايي موسسه انجام مي گيرد.

کميسيون تحول اداري:    مسئول سیاست گذاری، برنامه ریزی، نظارت و ارائه گزارش به حوزه هاي ذيربط از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، ستاد جشنواره شهيد رجايي، استانداري و فرمانداري مي باشد.

واحد تحول اداري:    راهبري فرايند برنامه ريزي راهبردي و عملياتي و پايش پروژه هاي بهبود را بر عهده دارد. دبيرخانه کميسيون تحول اداري موسسه نيز در اين حوزه مستقر خواهد بود.

واحد متولي ارزيابي عملکرد:    در موسساتی كه دفتر ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات ظرفيت‌هاي لازم براي اجرا و پاسخگويي را دارا ‌باشند، اين وظيفه در واحد مذكور و در غير اينصورت تا زمان ايجاد ظرفيت‌هاي لازم با نظر رييس موسسه در واحد تحول اداري يا واحد متناظر(واحد ارزشیابی کارکنان )در معاونت توسعه مدیریت و منابع موسسات انجام خواهد پذيرفت. مسئولیت برنامه ریزی و نظارت بر حسن اجراي فرايند ارزيابي کارکنان بر اساس شاخصهاي تدوين شده در واحدهاي تخصصي موسسه مهمترین وظيفه اين واحد است.همچنین مسئولیت توزیع ،جمع آوری و بررسی فرمهای ارزیابی و تطبیق مستندات ارائه شده با امتیازات اخذ شده توسط کارمند ،استفاده از نتایج ارزیابی در اتخاذ تصمیمات اداری ،پاسخگویی به اعتراضات کارکنان جهت طرح در کمیته پاسخگویی به اعتراضات و همچنین تهيه گزارشات کمي و تحليلي خودارزيابي موسسه با استفاده از گزارشات واحدها جهت ارائه به کميسيون تحول اداري بر عهده اين واحد مي باشد.

کميته پاسخگويی به اعتراضات نتايج ارزيابی کارکنان:  که به منظور رسیدگی به موارد اعتراضی نتایج ارزیابی عملکرد کارکنان تشکیل می‌گردد .اعضای کمیته متشکل از رئیس واحد متولی ارزیابی عملکرد کارکنان یا بالاترین مسئول ارزیابی به عنوان رئیس کمیته و دو نفر عضو کمیته به انتخاب بالاترین مقام اجرایی موسسه می باشد.

مديريت منابع انساني:   اعمال نتایج ارزیابی عملکرد کارمندان در وضعیت خدمتی کارمندان را بر عهده دارد.

 

معاونتهای تخصصی:  مسئولیت جمع بندی و تایید اولیه شاخص های تدوین شده ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان ، تفکیک شاخص های تدوین شده و ابلاغ به واحد های زیر مجموعه و نیز مسئولیت جمع بندی و ابلاغ نتایج ارزیابی عملکرد به آنها جهت اصلاحات لازم و بهبود عملکرد را بر عهده دارند.

کليه واحدها:   موظف به تهیه برنامه عملیاتی حوزه خود بر مبنای برنامه راهبردی وزارتخانه و موسسه و تدوین شاخصهای ارزیابی عملکرد واحد و کارمندان ، اجرای فرآیند ارزیابی عملکرد و تکمیل فرمهای ارزیابی عملکرد خود می باشند . (امور اداری کلیه واحد های تابعه موسسات مسئولیت اجرای فرآیند ارزیابی عملکرد کارکنان، تحلیل نتایج ارزیابی و پیشنهاد پروژه های بهبود را نیز بر عهده دارند).

گروه هدف:

گروه هدف ارزیابی عملکرد شامل کلیه مستخدمین غیر هیات علمی موسسه از جمله کارمندان رسمی ،پیمانی ، قراردادی(کارمعین،کارگری و ...) ، طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان ، مامورین و ... می باشد. شاغلین موسسه که در چهار گروه مدیران پایه ، مدیران میانی، کارکنان و کارکنان پشتیبانی طبقه بندی می شود می بایست فرمهای مربوط به خود را در زمان مقرر تکمیل نمایند.  

 

مديران مياني

مديران پايه(عملياتي)

كارکنان

کارکنان پشتیبانی

 

معاونين رئيس ستاد دانشگاه /دانشکدهمديران معاونين رئيس دانشگاه /دانشکدهمعاونين مديران در ستاد دانشگاه/دانشکدهروساي دانشکده ها/مراکز تحقيقات/آموزشکده هامعاونين روساي دانشکده ها/مراکز تحقيقات/آموزشکده هاروساي بيمارستانها و مراکز آموزشی درمانیمعاونين روساي بيمارستانهامديران بيمارستانهامدير خدمات پرستاری بیمارستانهامديران شبکه های بهداشت و درمانمعاونين مدیران شبکه بهداشت و درمانروساي مراکز بهداشت شهرستان

 

 

رئیس اداره در ستاد دانشگاه / دانشکدهمعاونین رئیس اداره در ستاد دانشگاه / دانشکدهروسای گروهها در ستاد دانشگاه / دانشکدهروسای ادارات دانشکده ها/مرکز تحقیقات/آموزشکده هامعاونین روسای ادارات دانشکده ها/مراکز تحقيقات/آموزشکده هارئیس خدمات پرستاریروسای ادارات امور عمومی /حسابداری/اداري درشبکه های بهداشت و درمان و مرکز بهداشت شهرستانروسای مراکز بهداشتی و درمانی شهری /روستایی / شبانه روزیروسای ادارات بیمارستانهامعاونین روسای ادارات بیمارستانهامديران آموزشگاه یا دبیرستان بهورزی یا بهیاریسوپروایزر در بیمارستانها

 

 

تمامي كاركنان در سطوح مختلف از جمله کارشناس مسئول در اين دسته قرار مي گيرند.

تبصره: کارشناس مسئولانی که ( بدون رئیس اداره یا گروه) مستقیما زیر نظر مدیر یا معاون مدیر عهده دار مسئولیت واحد سازمانی می باشند می بایست فرم ارزیابی مدیران پایه را تکمیل نمایند

 

کلیه کارکنان با مشاغل خدماتی و پشتیبانی از قبیل ، نظافتچی، آبدارچی، راننده، امور چاپ و تکثیر ،امور آشپزخانه و رستوران ،نگهبانی، باغبانی و امور تاسیساتی و... 

 

فرم های ارزیابی و حیطه شمول آنها:

الف- فرم هاي شماره 1-1 و 2-1 مخصوص ارزيابي عملكرد مديران مياني مي باشد.

ب- فرم هاي شماره 1-2 و 2-2 مخصوص ارزيابي عملكرد مدیران پایه (عملیاتی) مي باشد.

ج‌- فرم هاي شماره 1-3 و 2-3 مخصوص ارزيابي عملكرد کارکنان مي باشد.

د-فرم های شماره 1-4 و 2-4 مخصوص ارزیابی عملکرد کارکنان پشتیبانی می باشد.

شاخصهاي ارزيابي عملکرد مديران شامل شاخصهاي عمومي و اختصاصي واحد تحت مديريت و شاخصهاي ديگري از جمله ابتکار و خلاقيت، آموزش و ارتقاء مهارتها و توانمنديهاي شغلي، رفتار شغلي و خدمات برجسته است (فرم هاي 1-1 الي 2-2) و شاخصهاي ارزيابي کارکنان شامل شاخصهاي عملکردي بر اساس شرح وظايف آنان (ازجمله امور جاري و پروژه ها که مطابق ميزان پيشرفت امور جاري و تحقق برآمد پروژه ها ارزيابي مي شود) و شاخصهاي ابتکار و خلاقيت، آموزش و ارتقاء مهارتهاي  شغلي، رفتار شغلي، خدمات برجسته و امتيازات ويژه است (فرم هاي 1-3 و 2-3) و شاخصهای ارزیابی کارکنان پشتیبانی که شامل شاخصهای اختصاصی (کمیت انجام کار،کیفیت انجام کار و دانش مهارتهای شغلی) و شاخصهای عمومی شامل خلاقیت و نوآوری،آموزش، نظم و انضباط اداری، انطباق پذیری و رضایتمندی می باشد .

مجموع امتياز در هر سطح ارزيابي 100 مي‌باشد كه 40 امتياز مربوط به شاخص‌هاي اختصاصي و 60 امتياز مربوط به شاخص‌هاي عمومي است.

تذکر: نکاتی که در تدو


خرید و دانلود  پاورپوینت-آشنايي  با فرایند ارزیابی عملکرد کارکنان - در 82 اسلاید-powerpoin-ppt






:: برچسب‌ها: ارزیابی عملکرد ،مدیریت منابع انسانی , مدیریت , نیروی انسانی , ارزیابی عملکرد کارکنان , ارزیاب , معیارهای ارزیابی , فنون ارزیابی عملکرد کارکنان , ارزشیابی مشاغل مدی،ارزيابي عملكرد كاركنان؛ ارزياب؛ معيارهاي ارزيابي؛ فنون ارزيابي عملكرد كاركنان؛ ارزشيابي مشاغل مدير ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: