تهيه اسيد نيتريك
نوشته شده توسط : زپو

 تهيه اسيد نيتريك


با افزايش تدريجی جمعيت و نياز بيشتر به محصولات كشاورزی، مصرف كودهاي شيميايي در كشور روز به روز در حال افزايش مي‌باشد. اين افزايش مصرف علت اصلی ايجاد مجتمع پتروشيمي در نقاطی از ایران گرديد. فکر و اندیشه ایجاد صنعت پتروشیمی در ایران قدمتی حدود ۴۵ سال دارد ، جهت نیل به این هدف ، سازمانهای متعددی در وزارتخانةهای مختلف به وجود آمدند . اولین سازمان نسبتا” متشکل برای این منظور ، بنگاه شیمیائی وابسته به وزارت اقتصاد بود که عمده ترین فعالیت این بنگاه ، ایجاد کارخانه کود شیمیائی مرودشت فارس در سال ۱۳۳۸ بود . تا این که در سال ۱۳۴۳ ، طبق قانون کلیه فعالیتهائی که به عنوان ایجاد و توسعه صنایع پتروشیمی توسط واحدهای تابعه وزارتخانةها و سازمانهای مختلف دولتی انجام می شد ، در شرکت ملی نفت ایران متمرکز شد و شرکت مزبور برای تحقق این هدف شرکتی فرعی به نام شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاسیس کرد.

هدف اصلی این شرکت ، تولید فرآورده های پتروشیمی و شیمیائی و فرآورده های فرعی از نفت ، مشتقات نفتی ، گازهای طبیعی و سایر مواد خام اعم از آلی و معدنی است . یکی از واحدهای تولیدی شرکت ملی صنایع پتروشیمی مجتمع پتروشیمی شیراز میباشد که محصولات آن بیشتر کود مورد نیاز کشاورزی ، عمدتا کودهای ازته ، است . در قدیم کمبود ازت زمین از یکی از روشهای زیر جبران می شد :

۱-دفن اجساد حیوانات یا شاخ و برگ پوسیده گیاهان در زمین

۲-مخلوط نمودن فضولات حیوانات و یا پرندگان با خاک

۳-کشت متناوب بعضی از گیاهان مانند شبدر، یونجه و لوبیا در زمین مورد نظر .

سهولت استفاده از کودهای شیمیائی جهت گسترش کشاورزی  عمده استفاده از این کودها است .مجتمع پتروشيمي شيراز، به عنوان اولين واحد صنعت پتروشيمی ايران، در سال ۱۳۴۲ كار خود را با توليد كودهای شيميايی ازته در مرودشت فارس كه يكي از قطب‌های كشاورزی كشور است آغاز نمود. اين مجتمع در ۵ كيلومتری غرب مرودشت و پنجاه كيلومتری شمال شيراز در كنار رودخانه كر واقع شده است و جاده منتهی به آن در محل پل خان از جاده شيراز – مرودشت منشعب مي‌شود. مجتمع در ابتدا دارای ۴ واحد توليدی و ۳ واحد جانبی بود. واحدهای توليدی مجتمع عبارتند از آمونياك، اوره، اسيد نيتريك و نيترات آمونيم و واحدهای جانبی عبارتند از آب، برق، بخار و هوای فشرده.

 

فهرست :

تاريخچة اسيد نيتريك

خواص اسيد نيتريك

كاربرد اسيد نيتريك

روش هاي توليد اسيد نيتريك

شبیه سازی فرآیند تولید اسید نیتریک

شرح فرآيند توليد اسيد نيتريك

هواي مورد نياز فرآيند

واکنش هوا و بخار آمونياک

گازهاي خروجي از راکتور

برج سفيد کننده

جريان‌ گازهاي خروجي از برج جذب

آب كولينگ مدار بسته


خرید و دانلود  تهيه اسيد نيتريك






:: برچسب‌ها: آب كولينگ مدار بسته , اسید نیتریک , انواع اسید , برج سفيد کننده , تولید اسید , جريان‌ گازهاي خروجي از برج جذب , خواص اسيد نيتريك , روش هاي توليد اسيد نيتريك , شرح فرآيند توليد اسيد نيتريك , كاربرد اسيد نيتريك , گازهاي خروجي از راکتور , مجتمع پتروشیمی شیراز , محسن علی ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: