پروژه در مورد استرس شغلي با تاب آوري (فایل Word ورد و با قابلیت وویرایش)
نوشته شده توسط : زپو

 پروژه در مورد استرس شغلي با تاب آوري (فایل Word ورد و با قابلیت وویرایش)


استرس واژه ای است که می توان از آن برای توصیف علت و پیامدهای ناشی از وارد آمدن فشار بر جسم و روح استفاده کرد. استرس با فشار ناشی از کار سخت در ارتباط است؛ همچنین، عواملی مانند خستگی، سهل انگاری، کمال گرایی، اعمال قدرت از سوی دیگران، ناامنی شغلی، مشکلات موجود در روابط و بسیاری عوامل دیگر که با خانه و محل کار در ارتباط اند، می توانند استرس را بوجود آورند. استرس ممکن است درونی یا بیرونی باشد. این اختلال در اصل از اختلاف میان انتظارات و واقعیت ها ناشی می شود. "مرکز سلامت و ایمنی"  استرس را اینگونه تعریف می کند: "استرس زمانی شکل می گیرد که تقاضاها از یک فرد از میزان ظرفیت وی برای پاسخگویی به آنها فراتر می روند". در حقیقت، هر یک از ما  در ذهن خود معیاری ( سطح بهینه) داریم که طبق آن برای ارضای خود و رسیدن به پیشرفت  تلاش می کنیم. وقتی این سطح از حالت توازن خارج می شود ما کمتر به آن  اهداف و پیشرفت ها دست می یابیم و از این امر ناخرسند می شویم؛ در این میان آنچه اهمیت ندارد این است که چقدر تلاش کرده ایم یا چه میزان به خود استراحت داده ایم. اگر عوامل بروز استرس برای مدتی طولانی به قوت خود باقی بمانند، ممکن است "علائم" این اختلال که معمولا فیزیکی و عاطفی هستند در ما بروز کنند. اگرچه از این عوامل به عنوان "علائم" یاد می شود، اما وقتی می گوییم "علائم" بدان مفهوم نیست که استرس یک بیماری است، بلکه یک وضعیت روانشناختی است که عوارض جانبی فیزیکی و ناخوشایندی به همراه دارد ـــ با این همه استرس حالتی است که با یادگیری در خصوص آن و تغییر رفتار، قابل برطرف شدن است(ابزری،. سرایداریان  ،1386).

استرس، واكنش افراد به فشارهاي بيش از اندازه بر آنها، يا ساير اشكال خواسته هاي افراطي است كه از آنها انتظار مي رود. معمولاً استرس شغلي يك بيماري شخصي محسوب مي شود كه بايد با مصرف داروهاي آرام بخش آن را درمان كرد. طي دهه گذشته اين مسا له روشن تر شده است كه مي توان استرس را در محيط كار كاهش و همزمان نحوه عملكرد و بهره وري را افزايش داد، به شرط آن كه يك واكنش جامع را پذيرفت كه عمدتاً معطوف به پيشگيري از عوامل استرس زا و تسكيني براي افراد مبتلا به استرس باشد. پروفسور كارشناس برجسته استرس شغلي مي گويد: امروزه به مساله ای شایع و پرهزینه در محیطهای کاری تبدیل شده است و تعداد کمی از افراد هستند که با آن روبرو نشده اند. دانشمندان علوم پزشکی درصد قابل توجهی از بیماریهای روانی و جسمانی ناشی از کار را به وجود بیش از حد استرس مرتبط می دانند. اگرچه این تنها ضرر نیست، بلکه اثر زیان آور آن بر روی عملکرد نیز قابل توجه است (مهمانفر، 1384).

 الوانی (1386) در بحث خود از فشارهای عصبی معتقد است که فشارهای عصبی عملکرد و فعالیتهای اعضای سازمان را تحت تاثیر قرار داده و آنها را دچارحالات روانی خاصی کرده و رفتار و اعمالی را از خود نشان می دهند که در بازدهی سازمان منعکس می شود؛ نیروی انسانی سازمان را ضایع کرده و اهداف را دستخوش تزلزل می کند (نزهت، 1375).

در همین راستا نتیجه تحقیق بیک زاده (1376) حاکی از رابطه عوامل ایجاد استرس در کارکنان با کاهش عملکرد آنان است. در تحقیق انجام گرفته بوسیله انجمن تحقیقات پرینستون  در سال 1997 مشخص شده است که سه چهارم مستخدمین معتقد هستند که نسبت به نسل گذشته بیشتر دچار استرس شغلی شده اند(ساتر و همکاران، 1999).

 به همین دلیل در دهه های اخیر فشار عصبی یا استرس و علل و عوامل آن در محیطهای شغلی و ازجمله سازمانها مورد بررسی و توجه بسیار واقع شده و یکی از مباحث اصلی رفتار سازمانی را به خود اختصاص داده است. علمای این رشته دریافته اند که فشار عصبی، اثرات فراوانی بر عملکرد و فعالیتهای اعضای سازمان دارد و مدیران و کارمندان و ارباب رجوع سازمان تحت تاثیر این فشار، دچار حالات روانی خاص شده و دست به رفتار و اعمالی می زنند که نتایج آن مستقیما در بازدهی سازمان منعکس می شود (میقانی، 1380). به این ترتیب استرس شغلی از مسائل بسیار مهمی است که پرداختن به آن و یافتن راه حلی برای کاهش آن بسیار ضروری است و تاب آوري به عنوان يك مقوله ضروري مي تواند در اين امر نقش مهمي ايفا نمايد.


1-4-اهداف تحقيق

1-4-1- هدف اصلي :تعيين ميزان استرس شغلي با تاب آوري در بين پرستاران بخش كودكان وبخش ICU,CCU

تعيين ميزان تاب آوري در بين پرستاران بخش كودكان

تعيين ميزان تاب آوري در بين پرستاران 


خرید و دانلود  پروژه در مورد استرس شغلي با تاب آوري (فایل Word ورد و با قابلیت وویرایش)






:: برچسب‌ها: استرس شغلي با تاب آوري صادقی , پایان نامه در مورد استرس شغلی , استرس شغلی با تاب آوری صادقی , تحقیق کامل در مورد استرس شغلی , پایان نامه رشته علوم تربیتی , پایان نامه و تحقیق در مورد رشته روانشناسی , دانلود پایان نامه , خرید پایان نامه , پایان نامه تخصصی علوم تربیتی , استرس , تحقیق و پژوهش در مورد استرس و عوامل آن , پایان نامه و تحقیق و مقاله کامل در مورد استرس شغلی , پايان نامه و تحقیق استرس شغلي با تاب آوري صادقی , پایان نامه با فرمت Word , فایل وورد پایان نامه , پایان نامه رشته علوم تربیتی در مورد استرس شغلی و تاب آوری صادقی , تاب آوری صادقی , استرس و روانشناسی , پايان نامه استرس شغلي با تاب آوري ,
:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 شهريور 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: